Rabu, 11 Januari 2017

Cabaran Bahasa Malaysia Dalam Era Globalisasi

Pada tahun 2020, Malaysia dijangka menjadi sebuah Negara yang maju, meninggalkan tarafnya sebagai Negara membangun. Perhitungan ini banyak disandarkan kepada perkembangan fizikan dan terlalu sedikit kepada asas-asas jiwa dan penjiwaan kualiti hidup dan jati diri bangsa.

Unsur-unsur ini tidak semestinya membina jati diri atau bangsa yang dikehendaki kerana proses yang ada pada masa itu adalah proses yang paling sesuai yang dipanggil osmosis, merujuk nilai kuat lagi berpengaruh menyedut nilai lemah yang kurang berpengaruh. Salah satu yang bakal disebut melalui proses osmosis itu nanti ialah menerusi mencabulan bahasa, kebudayaan dan cara hidup yang mencorakkan sifat kemelayuan mereka.

Seperti yang telah disaksikan belakangan ini, kesan kemajuan global telah banyak mengubah cara hidup lama. Antaranya ialah hidup dengan computer dan internet. Kini, berita dikirim melalui email dan sms . Dua istilah yang sudah pun menjadi sebahagian perbendaharaan kata kita, dan sehubungan itu ramai yang berurus niaga melalui internet. Perkataan baru yang sering memasuki perbendaharaan kata kita, kadangkala tanpa perlu ditapis atau dihalusi terlebih dahulu. Bahasa Melayu dituturkan separuh melayu separuh inggeris, di kalangan sektor swasta pertuturannya adalah lebih kurang 70% dalam Bahasa Inggeris dan hanya 30% dalam Bahasa Melayu, dalam keadaan lintang pukang. Dan secara ketara, pendidikan Negara mula disalut dengan perantaraan media baru, iaitu Bahasa Inggeris.

Dunia siber sudah bertapak dalam hidup kita. Bersediakah kita mempertahankan diri agar jati diri dan kesinambungan bina bangsa terjamin? Sebenarnya soalan ini tidak akan dapat dijawab secara tepat. Dalam perkelilingan beginilah kita kembali memperkatakan nasib bahasa melayu. Cuma kali ini ditambah sedikit kaitannya dengan scenario global. Sebenarnya memperkatakan tentang Bahasa Melayu seolah olah kita memperkatakan satu-satunya aspek atas orang melayu itu sendiri. Survival melayu di peringkat yang maju dan beridentiti juga mencerminkan bangsa melayu khususnya dan bangsa Malaysia amnya, Cuma bangsa Malaysia adalah igauan yang hendak dicapai.