Rabu, 11 Januari 2017

Cara-Cara Memartabatkan Bahasa Malaysia

Menurut Kamus Pelajar, melestarikan bermakna membiarkan atau memelihara sesuatu supaya kekal seperti sediakala. Sejak kebelakangan ini, ramai orang malu untuk menggunakan bahasa ibunda kami iaitu Bahasa Melayu. Ini menjejaskan imej negara kita kerana Bahasa Melayu adalah bahasa nasional kita. Mengapakah hal ini berlaku? Apakah cara-cara yang kita boleh lakukan untuk melestarikan bahasa ibunda kita?

Kita boleh mulakan dengan sumbangan individu. Seorang individu yang Berbahasa Melayu boleh berkomunikasi dalam bBhasa Melayu di rumah ataupun di sekolah. Kita juga harus menunjuk minat kita terhadap Bahasa Melayu dan sering melibatkan diri kita dalam aktiviti bahasa di rumah. Sebagai seorang pelajar, kita harus menanam minat untuk mempelajari bahasa Melayu, jika tidak kita akan menghadapi kesusahan dalam pertuturan bahasa Melayu apabila kita telah menjejaki usia seorang dewasa. Untuk menanam minat ini, kita boleh menganjurkan permainan bahasa dengan keluarga saling saudara-mara.

Kedua, kita boleh melibatkan diri dalam komuniti kita seperti di sekolah atau badan-badan lain yang relevan. Contohnya di sekolah, kita boleh menimbulkan kesedaran tentang keistimewaan Bahasa Melayu dan bagaimana ia melambangkan jati diri Bahasa Melayu di dalam kelas. Kita boleh menjalani program sekolah seperti bengkel-bengkel yang mempromosikan Bahasa Melayu. Seorang pelajar itu juga boleh menjalankan pelajaran Bahasa Melayu lebih menarik untuk menanamkan minat dalam Bahasa Melayu dan mengadakan aktiviti luar kelas. Sumbangan kepada komuniti lebih senang untuk dilakukan kerana kita lebih mengenal oranng-orang sekitar kita.

Akhir sekali, negara seorang individu itu juga boleh memainkan peranan dalam isu ini dengan bertutur dalam bahasa Melayu apabila mereka ke negara lain untuk perbincangan mereka. Kerajaan negara itu juga boleh membuat kempen di dalam negaranya sendiri melalui media massa yang sering digunakan oleh remaja masa kini.